Forskjellen på algoritmer og kunstig intelligens – og hva har dette å gjøre med sjakk?
I denne artikkelen skal vi se på hva som er forskjellen på algoritmer og kunstig intelligens, hvordan dette henger sammen, og hva det har å gjøre med sjakk, brute force og Gary Kasparov.
Definisjon og forståelse av algoritmer
En algoritme er en sekvens av instruksjoner som utfører en bestemt oppgave eller løser et problem, som en oppskrift. Gjerne en detaljert oppskrift designet for å løse et spesifikt problem eller fullføre en bestemt oppgave. I dataprogrammeringsverdenen er algoritmer grunnleggende byggesteiner som setter programvaren i stand til å utføre oppgaver på en strukturert og effektiv måte.
Kunstig intelligens: Et skritt videre fra algoritmer
Kunstig intelligens, ofte forkortet til KI, tar teknologien et skritt videre ved å etterligne menneskelig intelligens. Dette inkluderer komplekse prosesser som læring, resonnering og problemløsning. KI-teknologier utnytter algoritmer, men går utover dette ved å bruke avanserte datamodeller for å løse oppgaver som tidligere bare kunne utføres av mennesker.

Algoritmer vs kunstig intelligens: Nøkkelforskjeller
Mens både algoritmer og KI er teknologiske verktøy designet for å løse problemer, er det stor forskjell på hvordan de gjør dette.
Algoritmer følger en fastsatt fremgangsmåte for å finne en løsning, etter først å ha blitt gitt en klar fremgangsmåte for å komme frem til en løsning.
KI-systemer, derimot, mens KI-systemer er i stand til å lære og tilpasse seg gjennom innsamlet data og erfaring. Denne selv-læringsfunksjonen er det som skiller KI fra konvensjonelle algoritmer.
Slik sett er altså algoritmer og kunstig intelligens konseptuelt forskjellige, og en kan tenke på følgende forskjeller mellom algoritmer og kunstig intelligens.
- Problemløsning: Algoritmer følger en fastsatt fremgangsmåte, mens KI-systemer lærer og tilpasser seg erfaring.
- Selvlæring: KI kan lære og tilpasse seg basert på data og erfaring, i motsetning til algoritmer.
- Kompleksitet: Algoritmer er enklere og mer spesifikke, mens KI-teknologier inneholder flere algoritmer for å utføre avanserte oppgaver.
Kunstig intelligens og sjakk: Et konkret eksempel
For å illustrere forskjellen på algoritmer og kunstig intelligens, kan vi se på utviklingen av sjakkcomputere.
Tidligere sjakk-computere, som Deep Blue, baserte seg på brute force-metoder for å utforske mulige trekk og velge det beste. Måten de spilte sjakk på var altså å regne seg gjennom enormt mange muligheter, trinn for trinn, og ved forhåndsdefinerte parametre, satt av mennesker, valgte de så sine trekk. Disse eldre sjakk-computernes ytelse var begrenset av egen regnekraft, siden det er mulig å gjøre så mange ulike trekk i sjakk – og siden de måtte regne gjennom alle konbinasjoner som kunne gjøres ut fra hver enkelt mulig posisjon i partiet.
Likevel – datamaskiner er gode å regne, så også disse primitive programmene kunne ved hjelp av ren regnekraft bli veldige gode – slik som nevnte Deep Blue, som på andre forsøk slo den regjerende verdensmesteren Garry Kasparov i sjakk i 1997. Styrken til Deep Blue lå i at den gjorde 200 millioner (!) utregninger per sekund.
Så mange utregninger per sekund er naturligvis umulig å oppnå for mennesker, som spiller på andre styrker (som forståelse av spillet og mønstergjenkjenning). Likevel måtte altså selv verdens beste spiiller gi tapt mot det som var en form for primitiv kunstig intelligens.
Nyere KI-baserte sjakkcomputere, som AlphaGo og Stockfish, har derimot tatt i bruk kunstig intelligens og maskinlæringsmetoder for å forbedre spillytelsen. Disse systemene benytter seg av nevrale nettverk og andre avanserte algoritmer for å lære og forstå sjakkspillet på et dypere nivå.
I stedet for å utforske alle mulige trekk, slik som Deep Blue, fokuserer moderne KI-baserte sjakk-computere på å evaluere kun de mest lovende trekkene og reagere mer effektivt på motstanderens strategi. Dette gjør at de kan utforske færre trekk og dermed redusere beregningskraften som kreves, samtidig som de opprettholder en høyere ytelse enn tidligere sjakk-computere og mennesker greier.
Utviklingen av sjakkdatamaskiner er slik sett et praktisk eksempel på forskjellen på algoritmer og kunstig intelligens – og hvordan programmer basert på disse løsningene vil bruke ulike fremgangsmåter på å løse samme utfordring.